Permohonan hendaklah dibuat secara dalam talian melalui Sistem Kenaikan Pangkat (SNP) di http://reg.upm.edu.my/snp/ dan tarikh akhir adalah 9 Mei 2017.Bagi Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional, calon perlu memuat naik Curriculum Vitae (CV) ke dalam Sistem Kenaikan Pangkat
STUDENT DIVERSITY AND TEACHING APPROACHES
Tarikh: 3 Mei 2017 (Rabu)
Masa: 9.00 pagi - 1.00 petang (Pendaftaran: 8.30 pg - 9.00 pg)
Tempat: Putra Learning Space, CADe, Aras 2, Bangunan Pejabat TNCPI, UPM
Penceramah: Prof. Dr. Turiman Suandi
-------------------------------------------------------------------------------------------------
INNOVATIVE TEACHING AND LEARNING WITH TECHNOLOGY: GAMIFICATION
Tarikh: 16 Mei 2017 (Selasa)
Masa: 9.00 pagi - 4.30 petang (Pendaftaran: 8.30 pg - 9.00 pg)
Tempat: Putra Learning Space, CADe, Aras 2, Bangunan Pejabat TNCPI, UPM
Penceramah: ADK
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TEACHING PORTFOLIO DEVELOPMENT
Tarikh: 18 Mei 2017 (Khamis)
Masa: 9.00 pagi - 1.00 petang (Pendaftaran: 8.30 pg - 9.00 pg)
Tempat: Putra Learning Space, CADe, Aras 2, Bangunan Pejabat TNCPI, UPM
Penceramah: Prof. Madya Dr. Jalila Abu
-------------------------------------------------------------------------------------------------
INNOVATIVE TEACHING AND LEARNING WITH TECHNOLOGY: PRESENTATION TOOLS
Tarikh: 18 Mei 2017 (Khamis)
Masa: 9.00 pagi - 4.30 petang (Pendaftaran: 8.30 pg - 9.00 pg)
Tempat: Makmal Exa & Zetta, iDEC Alpha, Putra Infoport, UPM
Penceramah: Prof. Dr. Sidek Ab Aziz
-------------------------------------------------------------------------------------------------
HIGH IMPACT EDUCATIONAL PRACTICES (HIEPs)
Tarikh: 25 Mei 2017 (Khamis)
Masa: 9.00 pagi - 4.30 petang (Pendaftaran: 8.30 pg - 9.00 pg)
Tempat: Putra Learning Space, CADe, Aras 2, Bangunan Pejabat TNCPI, UPM
Penceramah: Prof. Dr. Aida Suraya Md Yunus
Sehubungan itu, sekiranya YBhg. Prof./tuan/puan berminat untuk menyertai program latihan yang dianjurkan, mohon lengkapkan Borang Permohonan/Kebenaran Mengikuti Latihan (SOK/LAT/BR02/LATIHAN 02) seperti dilampirkan (dengan menyatakan kursus yang ingin disertai) dan hantar semula ke CADe atau faks ke 03-8946 6043. Sebarang pertanyaan boleh berhubung terus dengan En. Azry Mohd Adeny atau Cik Azura Adam di talian 03-8946 6135 atau e-mel ke cadelatihan@upm.edu.my.
We are pleased to announce that the Department of Physics, Faculty of Science, UPM will be organizing a “Workshop on LabVIEW”. Details of the workshop are as below:
Date : 7th – 11th August 2017 (5 days)
Time : 9.00 am to 5.00 pm
Venue : Instrumentation Lab, Faculty of Science 2, Universiti Putra Malaysia
Fee : RM750
The workshop will cover the following modules:
There will also be a talk session given by a National Instrument Engineer.
SEATS ARE LIMITED, participants are served on first come first serve basis.
For quick and easy registration, please click on the link below to fill in the registration form:
https://goo.gl/forms/LAIEhhhzVNyCYo553
For registration and further information, kindly refer to the attached brochure. We would appreciate if you could disseminate this announcement to your contacts who might be interested.
For further info please contact :
DR. MOHD AMIRUDDIN (03-89466676) EMAIL: mohdamir@upm.edu.my
DR. FARAH DIANA (016-9807365)
EMAIL:farahdiana@upm.edu.my
CIK NURUL SHAHIDA (REGISTRATION) (013-9714690)
EMAIL: nurulshahida@upm.edu.my
Thank You
Dimaklumkan bahawa Prof. Madya Dr. Siti Salwa Abd Gani akan berkhidmat di Fakulti Pertanian,Universiti Putra Malaysia berkuatkuasa 1 Jun 2017.
Dimaklumkan bahawa Dr. Tengku Sharifah Marliza Tengku Azmi telah ditawarkan jawatan sebagai Pensyarah Kanan (DS51) di Fakulti Sains Pertanian dan Makanan,Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu berkuatkuasa 15 Mei 2017.
Sukacita dimaklumkan bahawa Dr. Wendy Ling Shin Yie telah dilantik sebagai pensyarah kanan (DS51) berkuatkuasa 14 September 2017.
Fakulti mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Prof. Dr. Zulkarnain Zainal di atas pelantikan beliau sebagai Ketua Jabatan Kimia berkuatkuasa 15 Oktober 2017 bagi tempoh 3 tahun.
Sukacita dimaklumkan bahawa Dr. Muhammad Khalis Abdul Karim telah dilantik sebagai pensyarah kanan (DS51) di Jabatan Fizik bermula 1 November 2017.
Sukacita dimaklumkan bahawa Dr. Syafrina Abdul Halim telah dilantik sebagai pensyarah kanan (DS51) di Jabatan Matematik bermula 6 November 2017.
Sukacita dimaklumkan bahawa Prof. Dr. Zanariah Abdul Majid telah dilantik sebagai Timbalan Dekan Siswazah dan Penyelidikan yang baharu bagi tempoh tiga (3) tahun mulai 1 Disember 2017-30 November 2020.
Sukacita dimaklumkan bahawa En. Jivananthan a/l Arumugam telah melapor diri di Fakulti Sains pada 5 Mac 2018 bagi menggantikan Puan Juita Md. Tahir yang telah bertukar ke Fakulti Pengajian Alam Sekitar.
Takwim Latihan 2018
PENAMAAN SEMULA BANGUNAN FAKULTI SAINS
Pejabat Pentadbiran (A1)
Jabatan Fizik (A2)
Jabatan Kimia (A3)
Jabatan Matematik (B1 & B2)
Jabatan Biologi (C1)
Fakulti Sains 2 (D)
Sukacita dimaklumkan bahawa Dr. Tan Sin Tee telah dilantik sebagai pensyarah kanan (DS51) di Jabatan Fizik bermula 16 Julai 2018.
Adalah dimaklumkan, Bahagian Audit Dalam telah melaksanakan Audit Indeks Akauntabiliti Pengurusan Kewangan Tahun 2018 di Fakulti Sains pada 3 Mei 2018.Pengauditan adalah berdasarkan sampel meliputi 7 elemen pengurusan kewangan antara Januari 2017 hingga Februari 2018.
Secara keseluruhannya, tahap pengurusan kewangan Fakulti Sains adalah CEMERLANG (96.64%)
Faculty of Science, Universiti Putra Malaysia would like to announce that the application for a semester outbound mobility to Japan under the Kagoshima University Student Exchange Program (Spring Semester 2019) is now open. This program is part of the MoU and MoA signed by both universities.
Selection of exchange applicants will be based on the following points:
For details, please download, read and fill up the following documents.
Documents that should be submitted for this application are:
[1] Application Form (Form A)
[2] Application Form (Form B)
[3] Reference Form (Form C)
[4] Official Transcript in English
[5] Three Identical Photos (L40mm x W30mm) *The photos must be taken within 3 months
[6] Certificate of Japanese Language Proficiency Test, TOEFL, IELTS, etc. to prove student’s language ability
[7] Certificate of Student Registration/Enrollment
[8] Photocopy of Passport
[9] Health Certificate in English (Form D)
Kindly note that all complete application documents should reach International Student Office of Kagoshima University by October 01, 2018 at the following address:
International Student Office
Kagoshima University
1-21-30 Korimoto, Kagoshima City 890-0065 Japan
E-mail: ryugaku@kuas.kagoshima-u.ac.jp
Phone: +81 99 285 7325 Fax: +81 99 285 7083
For further information, please contact us:
Office of Deputy Dean (Academic, Student Affairs & Alumni)
Faculty of Science
Universiti Putra Malaysia
(+603) 8946-6602
Otherwise, we can be reached via email:
(Deputy Dean (Academic, Student Affairs & Alumni), FS-UPM)
(Coordinator of UPM-KU MoU and MoA, FS-UPM)
IMPORTANT DATES
ABSTRACT DEADLINE : 30 September 2018
NOTIFICATION OF ABSTRACT ACCEPTANCE : 30 September 2018
REGISTRATION & PAYMENT DEADLINE : 30 September 2018
FULL PAPER DEADLINE : 30 November 2018
iCAT 2018 : 13-15 November 2018
Fakulti Sains mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Prof. Madya Dr. Suriati Paiman dari Jabatan Fizik di atas kenaikan pangkat beliau sebagai Profesor Madya berkuatkuasa 1 Ogos 2018.
![]() |
![]() |
Tahniah diucapkan kepada Prof. Madya Dr. Emilia Ab. Malek (Jabatan Kimia ) dan Prof. Madya Dr. Nur Ain Izzati Mohd Zainudin (Jabatan Biologi) di atas kenaikan pangkat ke jawatan Profesor Madya Gred DS54 berkuatkuasa 1 Oktober 2018.
LANTIKAN BAHARU PEGAWAI FAKULTI SAINS
Fakulti Sains mengucapkan setinggi-tinggi tahniah di atas pelantikan pegawai-pegawai berikut:
![]() |
ENCIK FAIZAL BIN DAHAN Jawatan Asal: Pembantu Makmal Jawatan Terkini: Penolong Pegawai Sains Jabatan : Kimia |
![]() |
PUAN SITI FAIROUZ BINTI ZAINAL ABIDIN Jawatan Asal: Pembantu Makmal Jawatan Terkini: Penolong Pegawai Sains Jabatan : Kimia |
![]() |
PUAN NURUL DALILA SAZALI Jawatan Asal: Pembantu Tadbir (KONTRAK) Jawatan Terkini: Pembantu Tadbir (TETAP) Jabatan : Fizik |
Fakulti Sains mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada pegawai Fakulti Sains yang telah dinaikkan pangkat seperti berikut:
![]() |
PROF. MADYA DR. JAAFAR ABDULLAH Jawatan Asal : Pensyarah Kanan (DS51) Jawatan Sekarang: Profesor Madya (DS54) Jabatan : Kimia |
![]() |
EN. KHAIRUL NIZAM SAMSUDIN Jawatan Asal : Pembantu Tadbir (P/O) (N19) Jawatan Sekarang: Pembantu Tadbir (P/O) (N22) Jabatan : Pejabat Timbalan Dekan (Akademik) |
![]() |
ASSOC. PROF. DR. RABA'AH SYAHIDAH AZIS Jawatan Asal: Pensyarah Kanan (DS51) Jawatan Sekarang: Profesor Madya (DS54) Jabatan: Fizik |
![]() |
NAME: PROF. DR. NOOR AKMA IBRAHIM DEPARTMENT: MATHEMATICS DESIGNATION: PROFESOR GRADE: VK7 CONTRACT PERIOD: 1 JULY 2019 – 31 AUGUST 2021 |
![]() |
NAME: PROF. DR. FUDZIAH ISMAIL DEPARTMENT: MATEMATIK DESIGNATION: PROFESOR GRADE: VK7 CONTRACT PERIOD: 8 JULAI 2019 – 7 AUGUST 2021 |
![]() |
NAME: DR. YOW KAI SIONG DEPARTMENT: MATEMATIK DESIGNATION: PENSYARAH KANAN GRADE: DS51
|
Click HERE for post graduate programs offered at Faculty of Science
30-31 Oct 2019 | Palm Garden Hotel,Putrajaya
Date : 29th October 2019
Venue : No. 6 Lorong Teknologi 3/4A,Nouvelle Industrial Park 2,Taman Sains Selangor 1,Kota Damansara
All the photos from MAGC 2019 could be viewed at Facebook Faculty of Science UPM
Universiti Putra Malaysia (UPM) mengambil maklum akan status wabak COVID-19 berdasarkan laporan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Ini turut mengambil kira saranan dari KKM berkaitan perhimpunan yang melibatkan orang ramai (mass gathering) bagi mencegah kemungkinan jangkitan COVID-19 berlaku.
Justeru pihak pengurusan UPM mengambil keputusan untuk menangguhkan semua program universiti (persidangan/seminar/bengkel/
Warga UPM turut dinasihatkan mengambil langkah pencegahan sebagaimana yang telah dimaklumkan pada hebahan sebelum ini.
Semoga makluman ini mendapat perhatian seluruh warga kampus.
Sekian,terima kasih.
Pengarah
Pejabat Strategi Korporat dan Komunikasi
UPM
*sepertimana yang diterima melalui email (info@upm.edu.my)
IKLAN JAWATAN KOSONG UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (KAMPUS SERDANG) DAN HOSPITAL PENGAJAR UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA BILANGAN 1 TAHUN 2020
.
Sukacita dimaklumkan bahawa Iklan Jawatan Kosong Universiti Putra Malaysia (Kampus Serdang) dan Hospital Pengajar Universiti Putra Malaysia (HPUPM) telah dibuka. Perincian iklan tersebut seperti di Lampiran.
.
Permohonan jawatan tersebut perlu dibuat melalui Sistem Permohonan Jawatan (SPJ Online) yang boleh dicapai melalui:
.
Laman Web Pejabat Pendaftar UPM: https://pendaftar.upm.edu.my
Laman Web Hospital Pengajar UPM: https://hpupm.upm.edu.my
.
Tarikh tutup iklan adalah pada 23 Mac 2020 (Isnin).
Jabatan Kimia, Fakulti Sains UPM jalinkan kerjasama dengan Global Innovation through Science and Technology (GIST), Amerika Syarikat, NGO,Surau Al Ansar Taman Suria Tropika dan Islamic Banking & Finance Institute Malaysia hasilkan sanitasi cecair tangan percuma untuk petugas barisan hadapan. Berita penuh klik DI SINI
Sumber : Astro Awani (www.astroawani.com)
Sukacita dimaklumkan bahawa YBhg. Profesor Datin Paduka Naib Canselor telah melantik semula YBrs. Prof. Madya Dr. Muskhazli Mustafa sebagai Ketua, Jabatan Biologi, Fakulti Sains Univer
Assalamualaikum/Salam Sejahtera,
Pejabat Timbalan Dekan (Akademik dan HEPA) Fakulti Sains telah mengambil maklum berkaitan soalan lazim yang diajukan oleh Pelajar Fakulti Sains berkaitan urusan kemasukan pelajar ke kampus.
Maklumbalas bagi soalan tersebut boleh dicapai DI SINI untuk makluman semua.
(Number: 158 537 2106)
Semua warga fakulti boleh merujuk DI SINI untuk Takwim Latihan 2021.
💫🌏 BIOGREEN WEEK 2.0🌏💫
Hi Everyone !👋🌱👋🌱
BIOGREEN WEEK 2.0 is back in conjunction with Minggu Sains Negara 2021🤩
With the theme "OUR PROMISE TO OUR PLANET" 🌍, this event is open to all!
Date 🗓: 1st-7th April 2021
Challenges 🎮:
To join and to read the guidelines, click on the link below👇🏻
https://linktr.ee/kmbiologyfsupm
Simple right ?
Instagram📲: @kmbiology
https://instagram.com/kmbiology?igshid=184fz0zloubuq
For further details and information, kindly contact📞:
🍄Syaherah- wasap.my/+601137604337
🍄Alya- wasap.my/+60189644691
🍄Hafiz - wasap.my/+601128017245
Many benefits waiting you guys ! 💃🏻🕺🏻
💸 Cash Prizes
📜 E-Certificate Provided
Come and join us by taking “Small Steps For A Greener Future” 💚
#BioGreenWeek2.0
#MingguSainsNegara
#SainsUntukKesihatan
Dimaklumkan bahawa Pusat Pembangunan Akademik (CADe) akan melaksanakan kajian exit survey kepada graduan 2021 mulai 29 November 2021 hingga 31 Disember 2021 secara dalam talian melalui pautan https://oes.upm.edu.my/. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklum balas kepuasan graduan terhadap aspek program pengajian, perkhidmatan sokongan, sumber pembelajaran dan prospek UPM.
Sila rujuk DI SINI untuk Manual Pengguna.
Takwim Latihan bagi tahun 2022 boleh dicapai DI SINI
Alumni Information System (AIS) is a web portal that developed by the Alumni Relations Centre to collect and update data and profiles of the alumni of UPM. This portal is intended to ensure that the information and alumni profiles are always current, active, and easily accessible for the purpose of announcements and to publicise activities /programs organised by UPM.
Please log in to ALUMNI INFORMATION SYSTEM to update your details as Faculty of Science Alumni, UPM.
5. Jadual Temuduga Calon Sabah dan Sarawak (kemaskini - 15 Julai 2022)
Berikut merupakan tentatif proses temu duga. Sila pastikan Kod Calon anda seperti di Jadual Temu Duga.
Tarikh Proses Temu Duga
26-28 Julai 2022 : CALON SEMENANJUNG
02 Ogos 2022 : CALON SARAWAK
04 Ogos 2022 : CALON SABAH
Calon yang mempunyai kriteria seperti berikut:
** Ketidakjujuran akademik (Academic dishonesty) seperti memalsukan sijil akademik dan surat tawaran temu duga merupakan perkara SERIUS di universiti. Individu yang didapati berbuat demikian boleh didakwa dan dikenakan tindakan tatatertib yang serius di bawah peruntukan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971.
Pastikan anda peka dengan tarikh dan masa temuduga yang telah ditetapkan dan boleh membuat persediaan secukupnya.
nadiahmadnasir@upm.edu.my
019-8501706
We are pleased to announce that the Department of Chemistry, Faculty of Science, Universiti Putra Malaysia will host the 26th Industrial Chemistry Seminar (SKI-XXVI) on February 14th, 2023 at Bangi Resort Hotel, Bandar Baru Bangi.
SKI-XXVI aims to provide a platform for graduating students to understand the changing employment demands and the additional soft skills requirements that could enhance their self-esteem in the post-pandemic job search.
The seminar will feature talks and forums from experienced speakers with diverse backgrounds.
Students are also invited to participate in the following events:
(1) Three-Minute Thesis Competition (3MTC)
(2) Poster Competition
Registration and Fees
Registration Link: https://forms.gle/
Registration Closing Date: 18 November 2022
UPM Student : RM 150
Non-UPM Student : RM 180
Academician : RM 300
Tentative
Pre-seminar (Online) on 13th February 2022
Professional and Career Talks by Malaysian Institute of Chemistry (IKM) and Royal Society of Chemistry (RSC), United Kingdom
SKI-26 Seminar (Physical) on 14th February 2022
Talks and Forum by experienced speakers
Contact Us
SKI-XXVI Secretariat
Department of Chemistry,
Faculty of Science
43400 Serdang,
Selangor, Malaysia.
Universiti Putra Malaysia,
43400 UPM Serdang,
Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA